Har du et privat avløpsanlegg så er du som anleggseier ansvarlig for at anlegget ikke forurenser og er i samsvar med utslippstillatelse og forurensningslovverket.
Hvis du mistenker at anlegget ditt ikke fungerer som det skal, eller du vet at anlegget er eldre enn forventet levetid, bør du kontakte et fagkyndig firma. De kan hjelpe deg både med søknad og bygging av nytt anlegg.
Du kan selv sjekke ditt avløpsanlegg med følgende skjema.
Tilsyn er et systematisk kontrollarbeid som vil foregå områdevis. Dette er arbeid som de første årene vil ta tid, og det er ikke mulig å gi et tidspunkt for når vi kommer til din eiendom.
Gjennomføringen av tilsyn kan i grove trekk gå ut på følgende:
- Gå gjennom dokumentasjon, utslippstillatelse og registreringer for det aktuelle anlegget.
- Fortløpende kontroll og oppfølging av tømmerapporter, servicerapporter og årsrapporter.
- Vurdere tømmefrekvens og tilgjengelighet.
- Kontrollbesøk/tilsyn.
- Prøvetaking av anleggsutslipp og inspeksjon av utslippspunkt.
- Kontroll av forurensning, lukt eller annen sjenanse fra anlegget.
- Tilsynsrapport.
- Oppfølging av eventuelle avvik, og dermed pålegg om tiltak.
Plan for tilsynsarbeidet
I løpet av perioden frem mot 2027 vil alle avløpsanlegg i Kragerø kommune bli kartlagt. Kragerø kommune er delt inn i tømmesoner for slamtømming, og tilsynsmyndigheten vil fortløpende håndtere avvik fra slamtømmer.
I tillegg er det satt opp områder som vil bli kartlagt og kontrollert av kommunens forurensingstilsyn i årene fremover mot 2027, og disse områdene vil være i prioritert rekkefølge:
- Bebyggelse langs Kragerø vassdraget inkl. Farsjø, Tveitereid, Kolonien og Vadfoss området, (Farsjø – Årøsvingen)
- Sentrum (Sentrum-Kilen området- Helle)
- Skjærgården
- Levangshalvøya (Eidet - Portør)
- Kil / Sannidal området
- Tangen- Kjølbrønd
- Fossingveien inkl. Skarbo (Helle – Fossing)
Hva er et godkjent avløpsanlegg?
Et godkjent avløpsanlegg er et anlegg som renser etter dagens rensekrav.
*Tot-P: Total fosfor. Dette måler den totale mengden fosfor i avløpsvannet, som er viktig å redusere for å hindre eutrofiering i vannforekomster.
** BOF5: Biokjemisk oksygenforbruk over fem dager. Dette er en indikator på mengden organisk materiale i avløpsvannet, og det måles for å vurdere hvor mye oksygen som kreves for å bryte ned organisk stoff biologisk.
*** TKB: Totalt koliforme bakterier. Dette er en gruppe bakterier som brukes som indikatorer for vannkvalitet og potensiell forurensning fra avføring.
Godkjente renseløsninger kan være:
Lukket infiltrasjonsanlegg for svart- og gråvann samlet:
Skal ha dokumentasjon på at det er prosjektert og utført i henhold til VA/Miljøblad om lukkede infiltrasjonsanlegg og Norsk Vann rapport 178/2010.
Biologisk/kjemisk renseanlegg (minirenseanlegg):
Minirenseanlegg skal ha dokumentasjon som tilfredsstiller NS-EN 12566-3 med nasjonalt tillegg, eller tilsvarende standard, for rensegrad, slamproduksjon og gjennomsnittlig lufttemperatur. Dokumentasjonen skal inkludere prøvetaking for fosfor jamfør NS-EN 12566-3 vedlegg B. Alle minirenseanlegg må ha serviceavtale, med tilsyn og rapportering til kommunen minimum 1 gang i året.
Våtmarksfilter:
Utføres i henhold til VA/Miljøblad om våtmarksfilter. Slamavskiller skal benyttes før våtmarksfilter. Våtmarksfilter skal ha forfilter og tett membran. Alle våtmarksfiltre skal ha serviceavtale, med tilsyn 1 gang i året.
Tett tank:
Godkjenning gjelder bare for svartvann. Løsningen godkjennes kun i kombinasjon med godkjent renseløsning for gråvann og vannbesvarende toalett. Det skal være lyd/lysalarm for høy vannstand. Tankvolum skal være minimum 6 m3. Ved prosjektering skal det vises at det er valgt tankstørrelse på bakgrunn av tiltenkt bruk/belastning. Leverandør og dokumentasjon på tank skal oppgis og kommunen kan stille krav til materiale og styrke. Det skal ikke under noen omstendigheter lages overløp, eller etableres andre ut- eller innløp på tanken.
Biologisk filter:
Godkjenning gjelder bare for gråvann. Utføres i henhold til VA/Miljøblad. Alle biologiske filtre må ha serviceavtale, med tilsyn minimum 2 ganger i året. Dersom det ikke er mulig å føre utløpsvannet til infiltrasjon, skal det rensede vannet føres til vannresipient med sikker vannføring
Sandfilteranlegg:
Godkjenning gjelder bare for gråvann. Utføres i henhold til VA/Miljøblad. Det skal dokumenteres at infiltrasjonssand byttes ut hvert 10. år.
Kommunen vil kunne kreve andre spesielle løsninger i særlig sårbare områder.
For mer informasjon se NIBIO sine sider om mindre avløpsanlegg.
Hvorfor jobber kommunen med tilsyn?
Det er flere grunner til at vi jobber med tilsyn av private avløpsanlegg.
- Kommunen har en plikt til å gjøre tilsyn etter forurensningsforskriften.
- I områder med mange private anlegg er det også mange andre interesser som drikkevann, badevann etc. Avløpsvann på avveie kan være helseskadelig.
- Etter vannforskriften § 4 skal vannforekomster (elver, bekker og innsjøer) ha minst god økologisk og kjemisk tilstand. Derfor er det viktig at avløpsanleggene renser i tråd med dagens krav.
- Arbeidet med opprydding og tilsyn med private avløpsanlegg inngår i Tiltaksplan for Oslofjorden.
Regional vannforvaltningsplan 2022-2027 legger føringer for kommunens arbeid med spredt avløp:
“Kommunene skal kartlegge og følge opp utslipp fra avløpsanlegg som de er myndighet for (alle avløpsanlegg etter kapittel 12 og 13 i forurensningsforskriften). Kommunen skal gi pålegg om tiltak for anlegg som ikke overholder rensekrav gitt i tillatelser etter 1.1.2007, samt sette i verk tiltak for å sørge for at utslipp etablert før 1.1.2007 blir renset i tråd med rensekravene i forurensingsforskriftens kapittel 12 og 13. ”
Årlig gebyr for tilsyn
Det har i lang tid vært behov for å få kontroll på utslippene fra private avløpsanlegg i Kragerø kommune. Den 28.05.2024 vedtok Kragerø kommune innføring av tilsynsgebyr for eiendommer med innlagt vann som ikke er tilkoblet kommunalt avløpsnett. Det betyr at kommunens kostnader for saksbehandling av utslippssøknader dekkes av den ansvarlige for utslippet. Dette er et årlig beløp som skal finansiere alt kommunalt arbeid for å hindre forurensning fra mindre private avløpsanlegg.
Alle som har et avløpsanlegg, vil fra 01.01.25 bli fakturert for tilsynsgebyr. Du vil få et gebyr selv om kommunen ikke har hatt tilsyn på din eiendom i år.
Hvorfor årlig betaling?
Beløpet som betales årlig er basert på kostnadene det innebærer å drive tilsyn, og er en del av de kommunale gebyrene. Innkreving av tilsynsgebyr er basert på selvkostprinsippet og et eventuelt overskudd eller underskudd innarbeides i gebyrgrunnlaget for senere budsjettår. Det betales kun én avgift pr. avløpsanlegg, så de som er flere sammen må selv dele dette seg imellom. Anlegg som består av separat rensing av gråvann og svartvann betaler kun ett tilsynsgebyr.