Etablere eller utbedre privat avløpsløsning

Eiendommer med innlagt vann som ikke har tilgang til offentlig avløpsnett, må etablere egne private avløpsløsninger. Etablering av private avløpsløsninger er søknadspliktige. Søknadsskjema må godkjennes av kommunen med skriftlig tillatelse før arbeidet settes i gang. 

Eksisterende anlegg

Er et anlegg eldre enn 30 år må det forventes at det kommer et pålegg om å bytte ut anlegget da anleggene fra den tiden tilfredsstiller ikke dagens rensekrav. Dersom det ligger kommunalt avløp i nærheten kan du bli pålagt å knytte deg til dette.

For nye utslipp, vesentlig økning av utslippsmengde eller vesentlig endring av avløpsanlegg må det søkes om utslippstillatelse. Vær oppmerksom på at du også må søke om tillatelse til tiltak.

Kommunen har jevnlige tilsyn av private avløpsanlegg som legges til grunn for pålegg om oppgradering.

 Vi anbefaler at du tar kontakt med kommunen før du gjør utbedringer på anlegget ditt. Mange anlegg står for tur til å få pålegg om oppgradering til dagens rensekrav. Mindre endringer av anlegget kan være bortkastede penger, hvis kommunen krever andre typer utbedringer. 

 

Søknad om utslippstillatelse

Før bygging av anlegg eller oppgradering av gamle anlegg kan igangsettes, skal følgende godkjenninger foreligge: 

  • Søknad om utslippstillatelse etter forurensningsforskriften.
  • Byggesøknad etter plan- og bygningsloven.

 
Det kan ta litt tid, det er derfor viktig å søke god tid i forkant av byggeprosjekter.

 Eier må få bistand fra nøytralt fagkyndig firma til å utarbeide og sende inn søknad om utslippstillatelse. Nabovarsel for avløpsanlegg har fire ukers svarfrist. Søknad om utslippstillatelse har inntil seks ukers saksbehandlingstid. Søknaden vil ikke bli behandlet før komplett søknad med tilhørende vedlegg er mottatt hos oss.

Søknadsskjemaet og alle vedlegg skal fylles ut og sammen med eventuelt andre prosjekteringsnotater, leveres til post@kragero.kommune.no

 

Når må du søke om utslippstillatelse?

  • Når du skal etablere nytt utslipp, for eksempel i forbindelse med oppføring av ny bolig eller du skal legge inn vann på hytta.
  • Ved endringer på eksisterende avløpsløsning. Kontakt kommunen hvis du er usikker på om tiltaket er søknadspliktig.
  • Ved økning av utslippsmengden, for eksempel i forbindelse med innredning av hybelleilighet i eksisterende bolig.

 

 Søknadsskjema
 Vedlegg

 

Tilkobling til kommunalt avløpsanlegg

Dersom det er mulig å koble seg til en kommunal avløpsledning, er du som hovedregel pliktig til å gjøre det. Ta kontakt med kommunen dersom du er usikker eller vil vite om det er mulig å koble seg til kommunal avløpsledning. 

Før arbeid på private stikkledninger for vann og avløp skal du ha godkjenning fra kommunen:

  • Søknad om utslippstillatelse etter forurensningsforskriften.
  • Byggesøknad etter plan- og bygningsloven.
  • Eventuell gravetillatelse


Foretak som skal utføre rørleggerarbeid og sanitærinstallasjoner skal være godkjent i nødvendig tiltaksklasse (sentral eller lokal godkjenning) i tråd med plan- og bygningsloven. 

Søknad om sanitærabonnement

Søknad til Plan og bygg - Direktoratet for byggkvalitet (dibk.no)

 

Godkjent avløpsanlegg

Hvilke avløpsanlegg som kan benyttes hos hver enkelt må vurderes av en nøytral fagkyndig og er avhengig av grunnforholdene på din tomt. Noen plasser vil det også være hensiktsmessig å gå sammen med naboer for å etablere et godt felles renseanlegg. 

Avløp i spredt bebyggelse, valg av løsning. VA-Blad.no

Tette tanker er i de fleste tilfeller ikke et godt alternativ da det er svært ressurskrevende ifth tømmefrekvens og det kan være utfordrende å kontrollere og oppdage hull og sprekker som forårsaker forurensing rundt tank. Et unntak kan være tett tank til vakumtoalett.

 For informasjon om ulike typer avløpsanlegg og kostnadsvurderinger viser vi til www.avlop.no

 

Benytte eksisterende løsning?

Det kan godt hende at ditt private avløpsanlegg renser avløpsvannet i henhold til dagens rensekrav, men dette må kunne dokumenteres dersom anlegget ble etablert for mer enn 20-30 år siden, eller vi ikke kan finne utslippstillatelsen. Kommunen sjekker alle arkiver, og vil også fysisk undersøke mange anlegg. Forurensningsloven gir kommunen myndighet til å be om opplysninger om avløpsløsning på den enkelte eiendommen, og anleggseier plikter å dokumentere at avløpsanlegget ikke forurenser.

Det er den som søker om tillatelse til å forurense (utslippstillatelse) som skal gi de opplysninger som er nødvendig for å vurdere om tillatelse bør gis og hvilke vilkår som skal settes jf. forurensningsloven § 12. Detaljerte krav til innhold for mindre renseløsninger fremgår i forurensningsforskriften § 12-4. 

I noen tilfeller vil deler av eksisterende avløpsløsning kunne benyttes videre, da må godkjent foretak søke om ny utslippstillatelse og vise til hvilke tiltak som må gjøres for at anlegget vil tilfredsstille dagens krav.

Vi ser at veldig mange eiendommer etablerte slamavskiller og infiltrasjonsgrøfter i 60- og 70-årene. Kravene i regelverket er mye strengere i dag enn det var på den tiden, i tillegg har en infiltrasjonsgrøft en begrenset levetid før den er «mettet» og ikke lenger renser avløpsvannet.

I henhold til forurensningsforskriften kapittel 11, ligger Kragerø kommune i «følsomt område» og har krav til høyere rensekrav enn hva slamavskillere klarer alene. Slamavskiller alene er derfor ikke en godkjent renseløsning i vårt område.

Tilbakemelding

Denne siden bruker informasjonskapsler. Trykk her for detaljert informasjon. (Skjul denne meldingen)