Takk for deltakelsen i kommunens pårørendeundersøkelse!

Kragerø kommune har nylig gjennomført en undersøkelse hvor vi har samlet tilbakemeldinger fra pårørende på hvordan de føler seg ivaretatt i kommunens helsetilbud. Dette gir verdifull innsikt i hvordan pårørende opplever å bli involvert og ivaretatt i kommunen.

Undersøkelsen gjennomføres årlig i perioden fra 1. desember til 31. mars. Den gir pårørende muligheten til å gi tilbakemelding på deres erfaringer. Resultatene kan bidra til forbedringer og justeringer i tjenestene som tilbys, både lokalt i Kragerø og nasjonalt.

Ivaretatt - Klikk for stort bilde

Det er første året at Kragerø kommune gjennomfører undersøkelsen, og det er totalt kommet inn 64 svar. De aller fleste er barn eller partner til tjenestemottaker – og kvinner. Mange pårørende svarer at de ikke har en fast kontaktperson, at de ikke tilbys en årlig samtale, men dersom de ønsker en samtale så får de det. Mange svarer at de mener at det ikke er så lett tilgjengelig informasjon på kommunens hjemmesider, men dersom de spør de ansatte, så får de informasjon. De pårørende opplever møter med tjenesten som litt personavhengig. På spørsmål om de kan være åpne og ærlige, og om ansatte er imøtekommende til pårørendes behov, er svaret oftest at det avhenger av hvem de møter. De pårørende opplever at de blir lyttet til og ansett som en ressurs for tjenestemottaker.

I Helse og omsorg gleder vi oss til å jobbe videre med resultatene fra undersøkelsen. Den er allerede drøftet i Eldrerådet og Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne, samt i Hovedutvalg for helse og omsorg. Og vi jobber selvsagt med undersøkelsen i kvalitetsforbedringsarbeidet i tjenestene.

Takk til alle som svarte – vi ser frem til videre samarbeid!