Kragerø kommunes årsresultat for 2023

Kragerø kommune har et netto driftsresultat på minus 71 millioner kroner for 2023. Dette er et høyere merforbruk enn prognosen på 42 millioner som ble lagt frem i 2 tertial høsten 2023.

Det foreløpige regnskapet sendes over til revisjonen den 22 februar i tråd med vårt økonomireglement.

Etter at fond og andre avsetninger er trukket fra medfører dette at regnskapsresultatet for 2023 viser et udekket merforbruk på 53 millioner kroner. Dette medfører at Kragerø kommune vil bli meldt inn på ROBEK listen etter at regnskap 2023 er vedtatt i kommunestyret i mai 2024.

Kragerø kommune har hatt en negativ resultatutvikling over flere år. Det er fortsatt kommunalområde helse og omsorg som står for det meste av merforbruket, noe som underbygger at området trolig har hatt et for lavt budsjett sammenlignet med faktisk behov over tid. Dette området utgjør totalt et merforbruk i 2024 på 50 millioner kroner. Ledere og medarbeidere har stått overfor store utfordringer i å få den daglige driften til å gå opp. Det er i all hovedsak vikar- og overtidskostnader som utgjør den største delen av merforbruket i de ordinære tjenestene. I tillegg har etableringen av et kommunalt legesenter og ansettelser av nye leger blitt betydelig dyrere enn forventet. En mer detaljert gjennomgang av situasjonen vil legges frem i årsberetningen som skal behandles i kommunestyret i mai.

Innenfor de øvrige kommunalområdene preges resultatet av enkelte større avvik fra det som er budsjettert. Hos NAV har vi sett en økning av sosialhjelp. Innenfor Areal og byggesak er det som tidligere varslet manglende byggesaksgebyrer som gir et merforbruk på 6 millioner kroner. Selv om Vann og avløp er et selvkostområde vil driftsbudsjettet preges av et merforbruk for 2023 på 5,3 millioner kroner som skal nullstilles gjennom å tilføre midler til selvkostfondet i perioden.

Selv om vi totalt sett har fått økte skatteinntekter også i 2023 har vi hatt en nedgang i konsesjonskraft på 5 millioner kroner og en total netto økning i renteutgifter på 11 millioner kroner som er med på å redusere de totale inntektene.

Kommunestyret skal vedta endelig årsregnskap og årsberetning i sitt møte 23 mai. I forkant av dette er Statsforvalteren invitert til kommunestyret den 14 mars for å gjøre rede for hva det vil si å være på Robek listen, og hvordan de vil følge opp Kragerø kommunes økonomi i årene som kommer. Det legges opp til et aktivt arbeid i formannskapet gjennom året for å tilrettelegge for en langsiktig bærekraftig økonomi for Kragerø kommune.

Dag W. Eriksen

21. Februar 2024