Kragerø kommune svarer på Sivilombudets spørsmål

Kragerø kommune har nylig sendt inn sine svar på spørsmål fra Sivilombudet. Den forrige rapporteringen fant sted i oktober 2023. Kommunedirektør Dag Willien Eriksen uttrykker glede over at vi nå har fordelt nesten alle gamle byggesaker som hadde hopet seg opp, og at vi nå behandler alle nye saker innenfor lovpålagte tidsfrister.

Siden forrige rapportering har Kragerø kommune styrket sin byggesaksavdeling. Per 1. juni har vi en fulltallig stab på 9 saksbehandlere, inkludert avdelingsleder/jurist, jurist, merkantil og en person som spesifikt jobber med tilsyn og ulovligheter.

Byggesaksbehandlerne i Kragerø kommune har lagt mye tid og krefter ned i arbeidet med å redusere antall ufordelte byggesaker. Nå er det kun 19 ufordelte saker, mens totalt 620 saker er under behandling. Avdelingen har fordelt 411 nye byggesaker siden oktober 2023 og avsluttet 565 saker det siste halve året.

Tiltakene for tilsyn og ulovlighetsoppfølging gir også resultater. Avdelingen håndterer ca. 75 varsler om mulig ulovlighet, hvorav 30 saker venter på saksbehandling. Eldste ulovlighetsvarsel går tilbake til 2019. I tillegg er 45 saker under behandling, hvorav 25 kom inn mellom oktober 2023 og juni 2024. Noen av sakene er relativt komplekse, noe som medfører lengre saksbehandlingstid.

Kragerø kommune har også startet oppfølgingen av konsesjon og boplikt. Vi har mottatt tips om 20-25 eiendommer og bedt om redegjørelse. Dette har resultert i at 9 eiendommer nå har fått beboere med folkeregistrert adresse i kommunen. Kommunedirektøren uttaler: “Vi vil fortsette dette arbeidet også i tiden fremover, og vi er i ferd med å utarbeide et strategidokument for oppfølging av boplikt og konsesjonssaker.”

På spørsmålet fra Sivilombudet om saksbehandlerkapasiteten på virksomhet for bygg og areal er tilstrekkelig per 1. juni 2024, svarer kommunedirektøren at de nå er rustet for å håndtere saker tilfredsstillende.

“Jeg vil gjerne gi ros til våre ansatte og ledere for den innsatsen de har lagt ned gjennom vinteren og våren,” sier kommunedirektøren. “Det er svært tilfredsstillende at nesten alle byggesaker som tidligere hopet seg opp på grunn av bemanningssituasjonen nå er fordelt og under behandling. Dette viser høy aktivitet i en fungerende virksomhet.”

Avslutningsvis konkluderer kommunedirektøren med at det er godt å kunne rapportere at Kragerø kommune i all hovedsak har nådd sine mål for byggesaksbehandling og ulovlighetsoppfølging. Vi forventer full “normalisering” av situasjonen i løpet av kort tid. Dette er viktig for kommunens økonomi og omdømme, men spesielt viktig for innbyggere og næringslivet i Kragerø.