Kommunedirektørens forslag til økonomi og handlingsplan 2025 - 2028

Farlig avfall

Kommunen skal sørge for at det eksisterer et tilstrekkelig tilbud for mottak av farlig avfall fra husholdninger og virksomheter med mindre mengder farlig avfall i kommunen. Plikten er begrenset til mottak av inntil 1000 kg farlig avfall totalt pr. år pr. avfallsbesitter. Enkeltleveranser over dette vil bli fakturert etter gjeldende prisliste for farlig avfall. 

Ved mottak av farlig avfall fra husholdninger i henhold til plikten i første ledd, skal det ikke tas vederlag. Kommunens kostnader knyttet til håndtering av farlig avfall fra husholdninger skal dekkes gjennom det kommunale avfallsgebyret, jf. forurensningsloven § 34.

Eksempler på farlig avfall:

  • Impregnert trevirke                              
  • Pcb - vinduer
  • Maling, lakk og lim
  • Oljer og drivstoff
  • Olje- og drivstoffilter
  • asbest
  • Bilbatterier
  • Propanbeholdere

I Kragerø Kommune må du som innbygger bestille henting av farlig avfall i den røde boksen https://www.kragero.kommune.no/tjenester/vann-avlop-og-renovasjon/renovasjon/rode-bokser/ Farlig avfall utover dette må du levere selv og da i all hovedsak på Nilsbukjerr Gjenvinningsstasjon.

 

Nilsbukjerr Gjenvinningsstasjon: På Nilsbukjerr Gjenvinningsstasjon kan du levere "alt" av farlig avfall. Her kan du levere større mengder på en gang. Det kan være asbest, impregnert trevirke, vinduer eller større enheter med olje og lignende. 

Tilbakemelding