Kommunedirektørens forslag til økonomi og handlingsplan 2025 - 2028

Fradeling av eiendom

Ved ønske om fradeling av en parsell fra en eiendom enten dette gjelder tomt, tilleggsareal, anleggseiendom, jordsameie, festegrunn med varighet over 10 år eller arealoverføring, må det søkes om tillatelse til deling.

Søknaden skal underskrives av hjemmelshaver (eier av eiendommen), eller noen som har skriftlig fullmakt fra denne.

Dersom du ønsker å søke om tilleggsareal og kommunen er eier av tilgrensende eiendom, kan du søke om dette. Mer informasjon finner du her.

Søknadsbehandling

Søknaden behandles i to trinn: Plan- og bygningsloven og Matrikkelloven.

Første trinn er behandling etter plan- og bygningsloven.  Deling kan bare godkjennes dersom søknaden er i samsvar med og tilfredsstiller krav i loven om atkomst, vann, avløp, uteareal og hensiktsmessig størrelse og form. 
Er søknaden i strid med arealplanen eller innenfor 100- metersbeltet fra sjø og vassdrag, kreves grunngitt søknad om dispensasjon.  Se veiledning her (PDF, 99 kB)

Søkes det om fradeling av en landbrukseiendom, må søknaden også behandles av landbruksmyndighetene i henhold til jordloven § 12.

Dersom søknaden innvilges oversendes den til Geodata og oppmåling for utførelse og oppmerking i marka. Det blir da kalt inn til en oppmålingsforretning hvor alle partene (inkludert naboene) blir invitert. Eiendommen blir oppmålt og grensemerker blir nedsatt i marka der det er mulig. Eiendommen og grensene blir deretter registrert i matrikkelen og matrikkelbrev for eiendommen blir utarbeid. Dersom den nye eiendommen skal tinglyses på en ny eier må eier av eksisterende eiendom tinglyse et skjøte på den nye eieren.

Før du søker

Vedlegg til søknaden:

  • Gjenpart av Nabovarsel, for tiltak uten ansvarsrett, og kvittering for at nabovarsel er sendt.
  • Oppdatert eiendomskart som viser eksisterende og nye grenser. Kartvedlegget må være målsatt fra eksisterende eiendomsgrenser/situasjon og vise arealet for den nye eiendommen.
  •  For oppretting av ny grunneiendom til bebyggelse må det foreligge dokumentasjon på tilknytning til offentlig veg, vann og avløp.
  • Samtykke fra alle hjemmelshavere må vedlegges søknaden
     

 Naboliste kan bestilles av følgende forhandlere av kartdata:
 Ambita Infoland ,  ePlassen, Norkart

Søknadsskjema om fradeling finner du her

Saksbehandlingstid

Tidsfrister for vår behandling finner du i plan- og bygningsloven  og i saksbehandlingsforskriften .

Når endelig vedtak etter plan- og bygningsloven foreligger, skal kommunen ferdigbehandle saken (innbefattet å fullføre matrikkelføringen) som hovedregel innen 16 uker hvis ikke annen frist er avtalt, jf. Matrikkelforskriften § 18.

Behandling av saker etter både plan- og bygningsloven, samt matrikkelloven er gebyrbelagte tjenester.

Gebyrregulativ (PDF, 202 kB) på søknadstidspunktet legges til grunn for kravet.

Kartpunkt

Tilbakemelding