Kommunedirektørens forslag til økonomi og handlingsplan 2025 - 2028

Slik sender du byggesøknad

Å sende en byggesøknad kan virke komplisert, men her er en trinnvis guide som gjør prosessen enklere:

 

Forberedelse

For å forberede en byggesøknad, er det viktig å følge noen nøye planlagte trinn. 

Sjekk om prosjektet ditt er i tråd med kommunens reguleringsplaner. Kart over din eiendom og reguleringsplan eller kommuneplan kan du finne her: Kragerø

Hva du har lov til å bygge påvirkes av planen for ditt nærområde. Selv et lite byggeprosjekt kan ha store konsekvenser for omgivelsene.

For å være sikker på at du har husket å vedlegge det du trenger til søknaden, sjekk gjerne Nasjonale sjekklister - DIBK eller du kan finne ut av mer informasjon om hvordan du søker her: Skal du bygge eller endre på huset ditt? - Direktoratet for byggkvalitet

 

Dispensasjon

Hva er en dispensasjonssøknad?

Med dispensasjonssøknad menes tillatelse til enkelttilfeller å fravike bestemmelser/planer til gunst for søker. En dispensasjonssøknad er et unntak fra planen i ett enkelt tilfelle, men planen som sådan blir uendret.
Dispensasjon kan eksempelvis benyttes der forholdene har endret seg eller det dukker opp momenter som ikke er tatt hensyn til ved planbehandlingen. Dispensasjon vil være mest aktuelt ved midlertidige og tidsbestemte unntak fra plan, og ved varige unntak hvor det ikke anses ønskelig å endre planen.

Når kan det gis dispensasjon?

Det kan gis dispensasjon fra bestemmelser/kart fastsatt i eller i samsvar med plan- og bygningsloven (kommuneplanens arealdel, kommuneplan, reguleringsplan (områdeplan detaljplan og bebyggelsesplan)), forskrifter og lokale vedtekter.

Det kan ikke gis dispensasjon fra følgende:

  • Saksbehandlingsregler
  • Plankrav der konsekvensutredning kreves
  • Plankrav i pbl. § 12-1 tredje ledd for gjennomføring av større bygge- og anleggstiltak
  • Regler om utbyggingsavtaler i pbl. kapittel 17
  • Byggesaksforskiften (SAK10) uten at dette uttrykkelig kommer frem av forskriften


En dispensasjon skal ikke undergrave plangrunnlaget eller hensikten bak en bestemmelse. Vesentlige planforutsetninger må ikke fravikes ved bruk av dispensasjon. At en plan er gammel, er i seg selv ikke et tilstrekkelig hensyn å dispensere. En dispensasjonssøknad som åpenbart berører konfliktfylte forhold eller omfattende avvik fra planen skal helst gjennomføres som en planendring.

Vilkår som må oppfylles for å få dispensasjon

Pbl. § 19-2 andre ledd sier at en dispensasjon ikke kan gis dersom hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra eller hensynene i lovens formålsbestemmelse, blir vesentlig tilsidesatt. I tillegg må fordelene ved å gi dispensasjon være klart større enn ulempene.

Følgende momenter vektlegges ved vurdering av en dispensasjonssøknad:

  • Formålet med bestemmelsen
  • Fordeler og ulemper
  • Statlige og regionale rammer og mål
  • Uttalelser fra direkte berørte interne og regionale myndigheter
  • Konsekvenser for helse, miljø, jordvern, sikkerhet og tilgjengelighet
  • Naturmangfoldloven, kulturminneloven, jordloven og andre relevante lover

Hvordan begrunne en dispensasjonssøknad?

En søknad om dispensasjon krever grunngitt søknad, jf. pbl. § 19-1. Dersom søknaden ikke er grunngitt vil den ikke bli behandlet. 

Som minimum skal følgende begrunnelse være på plass:

  • Hva er det som gjør at hensynene det søkes om dispensasjon fra ikke blir vesentlig tilsidesatt?
  • Hva er fordelene og ulempene med tiltaket, og hva er det som gjør at fordelene er klart større enn ulempene?


Husk at en dispensasjonssøknad må nabovarsles etter pbl. § 29-4.

Dispensasjon fra 100-metersbeltet og fra LNF-formål

Det er et generelt forbud mot bygging i 100-metersbeltet langs sjø (jf. pbl. § 1-8) og vassdrag (jf. kommuneplans arealdel § 2.0). Dette er for å beskytte allmenne interesser og naturverdier. Det må det søkes om dispensasjon for alle tiltak i 100-metersbeltet etter pbl. § 19-2. 
I områder avsatt til LNF-formål i kommuneplanens arealdel § 2.0, er det også strenge restriksjoner for å bevare landbruksarealer, naturverdier og friluftsområder. Tiltak som er i strid med LNF-formålet krever også dispensasjon fra kommuneplanens arealformål etter pbl. § 19-2. 

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har laget en veileder på hva som må tenkes på i disse områdene, som du kan finne her: veileder-for-dispensasjoner-etter-plan-og-bygningsloven-fmvt-juni-2020-bokmaal.pdf

Situasjonsplan

En situasjonsplan er en detaljert tegning som viser hele eiendommen din og hvordan bygninger og andre elementer er plassert i forhold til hverandre og til eiendomsgrensene. Når du sender inn søknad til kommunen må det vedlegges situasjonsplan til søknaden. På situasjonsplanen skal det tegnes inn og målsette det du skal bygge, rive eller endre.

En situasjonsplan skal inneholde følgende:

  • Tiltakets plassering og avgrensning
  • Minste avstand til nabogrenser
  • Minste avstand til nærliggende bygninger
  • Minste avstand til midten av kommunal- eller fylkesvei. 
  • Minste avstand til vann- og avløpsledninger
  • Minste avstand til høyspentlinjer
  • Ved ny atkomst/avkjørsel skal denne være tegnet inn
  • Ved tilknytning til vann- og avløpsnett skal dette være tegnet inn
  • Uteoppholdsareal
  • Areal for parkering


Sjekk gjerne skjema for krav til utforming av situasjonsplan fra Grenlandsstandarden: 73-012.doc

Tegninger

Når du skal sende inn byggesøknad, er det viktig å ha de riktige tegningene klare. Tegningene sendes inn i målestokk 1:100 og skal være målsatt. 

Her er en oversikt over tegninger du trenger:  

  • Plantegning, som viser rominndeling og hva rommene skal brukes til, samt etasjenummer.
  • Snittegning, som viser bygningen i snitt, både på langs og tvers, inkludert etasjehøyder, takvinkel og kotehøyde.
  • Fasadetegning, som viser alle sider av bygningen og terrenget rundt, både før og etter endringen. Det må også vise bygningens fasadeuttrykk og høyder målt fra terrengets gjennomsnittsnivå.


Ved søknad om tilbygg, påbygg, fasadeendring osv. skal tegningene vise bygningen før og etter planlagt prosjekt. Det må komme klart frem på tegningene om hva det søkes om. Tegn gjerne inn de nye tiltakene marker med en annen farge over eksisterende tegninger.

Redegjørelse

En redegjørelse til en byggesøknad bør inneholde flere viktige elementer for å sikre at kommunen har all nødvendig informasjon for å behandle søknaden. Skriv en detaljert beskrivelse på hva som skal bygges, inkludert formål og omfang.

Nabovarsel

Et nabovarsel er en skriftlig beskjed til naboene dine om at du planlegger å bygge på eiendommen din. Dette gir naboene mulighet til å komme med merknader til byggeplanene dine før du setter i gang.

Nabovarsel skal sendes før det søkes om byggetillatelse, og det må inneholde en beskrivelse av tiltaket, situasjonskart og relevante tegninger. Naboene har vanligvis en frist på minst to uker til å komme med eventuelle merknader.

Du kan nabovarsle digitalt eller på papir/epost. Ved digital løsning gir dette deg flere muligheter og gjør det raskere og enklere å varsle naboene. Velger du å varsle manuelt, må du oppsøke naboene dine eller sende epost, og du må få en kvittering fra naboene om at de har mottatt nabovarselet. Kvitteringen vedlegges byggesøknaden. 

For mer informasjon om nabovarsling finner du her: Send nabovarsel - Direktoratet for byggkvalitet

Sende inn søknad

Når fristen for nabovarselet har utløpt, eller hvis alle naboer har samtykket, kan du sende inn byggesøknaden til kommunen. Du kan da fylle ut søknaden digitalt via Altinn eller på papir. Sørg for å fylle ut alle nødvendige felter og legg ved alle relevante dokumenter (se punktene ovenfor).

Det er anbefalt å bruke digital løsning for byggesøknad. Dette gjør at det blir mer effektiv saksbehandling. For digital byggesøknad kan du finne informasjon her: Digitale tjenester for byggesøknader - Direktoratet for byggkvalitet

Ved å sende byggesøknad på papir/epost må du fylle ut nødvendige skjemaer. Skjemaer finner du her: Søknadsskjemaer for byggesak - Direktoratet for byggkvalitet. Søknaden sendes til byggesak@kragero.kommune.no eller med post til: Kragerø kommune, Byggesaksavdelingen, Postboks 128, 3791 Kragerø. 

Hvis du har flere spørsmål eller trenger hjelp med spesifikke deler av søknaden, er det lurt å kontakte en fagperson som kan veilede deg gjennom prosessen. Du kan også kontakte oss på byggesaksavdelingen, se kontaktinformasjon her: Kontakt oss - Kragerø kommune

Tilbakemelding