Handlingsveileder

Her er BTI-veilederen som viser fagfolk og foresatte hvordan ansatte skal gå fram i arbeidet med barn, unge eller familier man har en undring eller bekymring for.

Ved mistanke om vold, overgrep eller omsorgssvikt skal du ta direkte kontakt med barnevernstjenesten (35 98 63 35) eller politi (112 / 02800). Du kan også kontakte Barnevernvakten i Telemark etter kl. 16 og helger/helligdager (90 05 33 04) eller legevakt (116 177). 

Nivå 0: Undring

Hensikten med arbeidet på nivå 0 er å tidlig identifisere barn, unge og familier som kan ha behov for ekstra innsats. Disse trinnene skal bidra i arbeidet med å sette ord på det som skaper undring eller bekymring, og avklare med barnet/familien om det er behov for handling. Den det gjelder skal involveres så tidlig som mulig.
Trinn 1: Undring oppstår

Observasjoner eller hendelser leder til spørsmål om barnet/ungdommen/familiens helse, trivsel, livssituasjon eller utvikling. Undring innebærer ingen antakelser eller konklusjoner. 

Du kan selv ha observert, fått innspill fra barnet, ungdommen, foresatte eller andre som utløser undringen. 

Verktøy: 

Trinn 2: Konkretiser undringen din

Du må sette ord på undringen din før du tar saken videre. 

Bruk verktøyene under til å konkretisere undringen din for deg selv. Verktøyene hjelper deg med å få ned observasjoner, situasjoner og handlinger. Vær så konkret som mulig. Del undringen din med en kollega og/eller din leder, det kan hjelpe deg i konkretiseringen. Du kan også drøfte undringen din anonymt med andre tjenester. Husk at det er du som eier undringen og har ansvaret for å bringe undringen videre, selv om du har drøftet saken med andre. 

Ved mistanke om vold, seksuelle overgrep eller omsorgssvikt kan du alltid ringe barnevernet for anonym veiledning på håndtering av situasjonen (tlf: 35986335).

 

Verktøy: 

Trinn 3: Del undringen din med dem det gjelder

Ta en samtale med barnet/ungdommen og med foresatte så tidlig som mulig. Del undringen din på en respektfull måte, slik at videre samarbeid blir godt. Hovedregelen er at barn og unge skal høres direkte, ikke via andre voksne. Gjennomfør samtalen så raskt som mulig etter at du har kjent på undring/bekymring. Ved ønske om veiledning før en vanskelig samtale, kan du ringe barnevernet.

Forbered deg godt til samtalen, og øv gjerne med en kollega. Husk at du alltid kan be din leder om råd og støtte. 

Vurder om det er behov for tolk for å sikre god kommunikasjon og lik forståelse. Husk at et barn eller en ungdom aldri skal være tolk for sine foresatte. Vurder om det er hensiktsmessig å invitere familiens veileder i NAV Flyktning inn i møtet. 

Verktøy:

 

Trinn 4: Avklar undringen din

I samtalen i forrige trinn drøftet du undringen din med den det gjelder. Er det behov for å sette i gang tiltak? Gå videre til nivå 2. Dersom det er behov for å raskt koordinere innsatsen med flere tjenester, gå til nivå 3. Drøft gjerne med en kollega/leder i egen tjeneste. Ta beslutningen sammen med barnet/ungdommen og foresatte.

Vurder både individ- og systemnivå. 

 

Verktøy:

Trinn 5: Avslutt saken?

Dersom det ikke er grunn til å ta undringen videre, avslutt saken. Følg egen tjenestes rutiner for å dokumentere. 

 

Nivå 1: Fra undring til tiltak

Hensikten med arbeidet på nivå 1 er å etablere et godt samarbeid med barn, unge og foresatte, og få en god struktur på innsatsen i egen tjeneste. På dette nivået kan det også være aktuelt å be en annen tjeneste om veiledning eller tiltak inn mot barnet/ungdommen/familien.
Trinn 1: Sikre felles forståelse av behovet

Det er helt sentralt at barn, ungdom, foresatte og fagpersoner har felles forståelse av hva som er barnet/ungdommens/familiens behov. Gå gjennom grunnlagsmaterialet fra nivå 0, og sjekk at vi har felles forståelse av nåsituasjonen og behovet fremover. Har barnet/ungdommen og de foresatte felles forståelse? Har familien og fagpersonene felles forståelse? Er det behov for et møte eller en samtale for å sikre felles forståelse?

Vurder sammen med familien om det er behov for å gå i samarbeid med andre tjenester. Dette kan være som veiledning og støtte, eller som tiltak for barnet, ungdommen eller familien. 

Husk å avklare om det er behov for tolk, som beskrevet på nivå 0. 

 

Verktøy:

Trinn 2: Planlegg innsats på individ- eller systemnivå

Bli enige om mål og innsatser i fellesskap, og lag en plan. Avtal neste møte, evaluering av planen, og avklar hvem som er kontaktperson for familien videre. En kontaktperson er en som har oversikt i saken og som familien kan kontakte ved behov. Dokumenter det som er avtalt i henhold til rutinene i egen tjeneste. Vurder relevante kartlegginger. 

Legg til rette for at barnet/ungdommen få si sin mening, men la det være valgfritt. 

 

Verktøy: 

Trinn 3: Iverksett tiltak

Gjennomfør tiltakene som beskrevet i planen du laget sammen med barnet/ungdommen/familien. Dokumenter tiltakene i henhold til rutinene i egen tjeneste. 

 

Verktøy:

Trinn 4: Evaluering

Forbered evaluering av tiltakene som ble avtalt tidligere. Evalueringen kan gjennomføres som et eget evalueringsmøte, i samtale med barnet, eller annet som er avtalt. Husk at barnet har rett til å si sin mening i alt som vedkommer det, og at barnets meninger skal vektlegges. 

Gjennomfør evalueringen med utgangspunkt i avtalene som ble gjort i planleggingsfasen. 

 

Verktøy:

Trinn 5: Avklar veien videre

Med utgangspunkt i evalueringen dere har gjort, tar dere en beslutning på veien videre. Det er tre mulige utfall av evalueringen:

  1. Tiltakene har ønsket effekt, og det er ikke lenger grunn til å bekymre seg. Saken avsluttes. 
  2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Eller: dere ser at tiltakene ikke har gitt ønsket effekt, men vurderer at det kan iverksettes andre tiltak innen egen tjeneste . Gå tilbake til trinn 1 og iverksett nye tiltak. 
  3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behovet for kompetanse og tiltak fra andre tjenester, og ønsker et møte i tverrfaglig team. Avklar med familien hvem som skal inviteres til møtet og hva dere ønsker å drøfte i møtet. Fyll ut samtykkeskjema og ta kontakt med relevante tjenester. 

 

Verktøy:

 

Nivå 2: Tverrfaglig innsats

Hensikten med arbeidet på nivå 2 er å videreføre et godt samarbeid med barn, unge og foresatte, og få en god struktur på arbeidet når det inviteres inn flere tjenester i samarbeidet.
Trinn 1: Forberedelse til tverrfaglig team

Kontakt andre tjenester som barnet, ungdommen og foresatte ønsker skal involveres. Samtykket fra familien forteller hvem du kan kontakte og hva møtet skal handle om. Gå gjennom tidligere innsats sammen med familien. Utforsk utfordringene og hva det ønskes videre hjelp til. Bruk invitasjons-malen under, og send ut til både familien og inviterte tjenester. Slik sikrer vi en felles forståelse av hva som er utgangspunktet for møtet. 

 

Verktøy: 

Trinn 2: Gjennomfør møte i tverrfaglig team

Inviter til samarbeidsmøte med familien og aktuelle tjenester. Møtet skal inneholde drøfting av grunnlaget for den tverrfaglige innsatsen, planlegging av aktuelle tiltak, hvordan tiltakene skal evalueres, og avtale om nytt møte. Møtereferatmalen skal brukes som dokumentasjon til samtlige tjenester, og sendes ut til foresatte i etterkant av møtet. 

Avklar hvem som er kontaktperson familien videre. 

 

Verktøy: 

Trinn 3: Iverksett tiltak

Gjennomfør tiltakene som beskevet i møtereferatet. Informer kontaktperson dersom det oppstår hindringer eller endringer. Kontaktpersonen har et overordnet ansvar for at tiltakene gjennomføres etter planen. 

Verktøy: 

 

Trinn 4: Evaluer tiltakene

Tiltakene evalueres i samarbeid med familien. Evaluer med utgangspunkt i avtalene som ble gjort i forrige møte. 

 

Verktøy: 

Trinn 5: Avklar veien videre

Det er tre mulige utfall av evalueringen:

  1. Avslutte tverrfaglig innsats: Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger behov for tverrfaglig innsats. Gå tilbake til nivå 1 og følg med i egen tjeneste om innsatsen gir varig positiv effekt. 
  2. Endre tverrfaglig innsats: Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Etabler eventuelt kontakt med annen aktuell tjeneste. To eller tre tjenester som allerede samarbeider godt med familien oppfordres til å invitere ny aktuell tjeneste til samarbeid uten å gå via utfall 3. Det går raskere og vil involvere færre nye fagpersoner. 
  3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behovet for å utvide den tverrfaglige innsatsen. Vær åpen med familien om hva bekymringen består i, og legg til rette for samarbeid. Sjekk med din nærmeste leder før du melder videre til nivå 4. Avklar hvem som skal inviteres inn i det videre samarbeidet rundt familien. Vurder om dere skal melde videre til: 
    1. Spesialisthelsetjenesten: Barn og unge henvises til psykisk helsevern når ett eller flere tegn på alvorlig psykisk lidelse foreligger. Når det er moderate til alvorlige symptomer på psykisk lidelse som fører til nedsatt funksjon, skal man vurdere å henvise barn og unge til psykisk helsevern. 
    2. Barnevernstjenesten: Ved bekymring for barnets omsorgssituasjon. 
    3. Invididuell plan: Bør vurderes for barn med behov for langvarige og koordinerte helse- og omsorgstjenester. Ta kontakt med koordinerende enhet eller bruk søknadskjema for helse- og omsorgstjenester. 

 

Avklar veien videre, og gå til relevant nivå og trinn i handlingsveilederen. 

 

Verktøy: 

 

Nivå 3: Utvidet tverrfaglig samarbeid

Hensikten med arbeidet på nivå 3 er å jobbe strukturert og helhetlig når barn, unge og foresatte har mange involverte tjenester og det er viktig å koordinere innsatsen.
Trinn 1: Forberedelse til utvidet tverrfaglig team

Gå gjennom tidligere innsats sammen med familien. Utforsk utfordringene og hva det ønskes videre hjelp til. Flere tjenester er nå involvert, og det er viktig å koordinere denne innsatsen godt. 

Fyll ut samtykkeskjema, ett for hver person i familien det skal deles informasjon om. 

 

Verktøy:

Trinn 2: Gjennomfør møtet

Inviter til møte i utvidet tverrfaglig team med familien og aktuelle tjenester. I møtet blir dere enige om mål for innsatsen, planlegger tiltakene og hvem som gjør hva. 

Avtal neste møte og hvordan dere kan evaluere innsatsen. Avklar hvem som er kontaktperson/koordinator i det videre arbeidet. 

Verktøy:

Trinn 3: Iverksett tiltak

Gjennomfør tiltakene som beskrevet i møtereferatet. Informer kontaktperson/koordinator dersom det oppstår hindringer eller endringer. Kontaktperson/koordinator har et overordnet ansvar for at tiltakene gjennomføres etter planen. 

Verktøy:

Trinn 4: Evalueringsmøte

Inviter til evalueringsmøte med familien. Evaluer med utgangspunkt i avtalene som ble gjort i forrige møte. 

 

Verktøy:

Trinn 5: Avklar veien videre

Det er tre mulige utfall av evalueringen: 

  1. Tiltakene har hatt ønsket effekt, det er ikke lenger behov for tverrfaglig innsats. Gå tilbake til nivå 1 og følg med i egen tjeneste om innsatsen gir varig positiv effekt. 
  2. Tiltakene har effekt, men dere er fremdeles ikke i mål og arbeidet fortsetter. Eller: dere vurderer at det kan iverksettes andre tiltak med de samme tjenestene involvert. 
  3. Tiltakene har ikke gitt ønsket effekt. Dere ser behov for ytterligere tjenester og drøfter videre innsats. Avklar hvem som skal inviteres inn i det videre samarbeidet rundt familien. Fyll ut samtykkeskjema og ta kontakt med relevante tjenester. 

Tilbakemelding