2.1 Driftsregnskapet
Overskuddsbegrepet i kommunalt regnskap er knyttet til budsjettet ved at man måler overskuddet slik:
Budsjett minus regnskap =overskudd/underskudd (eller mindreforbruk/merforbruk som er den korrekte betegnelsen i kommunal regnskapsterminologi). Årsbudsjettet blir gjennom året, hvis rapporteringen tilsier det, revidert pr 30.4 og 31.8 gjennom politiske vedtak. Et årsresultat nær 0 betyr altså at summen av inntekter og utgifter har vært som budsjettert siden budsjettet skal balansere.
|
2018
|
2017
|
2016
|
2015
|
2014
|
Overskudd
|
8,659 mill
|
3,506 mill
|
10,155 mill
|
13,554 mill
|
|
Underskudd
|
|
|
|
|
3,1 mill
|
Av en brutto omsetning i 2018 på over 966 mill. kr, ble resultatet for kommunen et mindreforbruk på 8,659 mill. som tilsvarer et budsjettavvik på 0,9 % målt mot brutto driftsinntekter.
Rådmannen vil i regnskapssaken for årsregnskap 2018, foreslå at årets mindreforbruk blir avsatt til disposisjonsfond.
Etter en eventuell slik avsetning og budsjettert bruk av fond med 5,66 mill i 2019, vil kommunens disposisjonsfond være på 33 mill. noe som vil utgjøre 3,6 % av kommunens budsjetterte brutto omsetning i 2019. Teknisk beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi (TBU) anbefaler en størrelse på disposisjonsfondet på 5 % av brutto omsetning for at kommunen skal ha en bærekraftig og sunn økonomi.
For 2019 er ytterligere 5,115 mill budsjettert avsatt til disposisjonsfond og som representerer det budsjetterte overskuddet i 2019.
HOVEDTALL FOR KOMMUNENS INNTEKTSFORUTSETNINGER (DRIFT)
|
|
REGNSKAP
2018
|
REGULERT
BUDSJETT
2018
|
OPPRINNELIG
BUDSJETT
2018
|
REGNSKAP
2017
|
1
|
Skatt på inntekt og formue
|
262 062 123
|
252 853 000
|
248 553 000
|
246 803 988
|
2
|
Ordinært rammetilskudd
|
328 031 601
|
333 957 000
|
334 928 000
|
329 513 040
|
3
|
Skatt på eiendom
|
45 748 439
|
47 417 200
|
47 417 200
|
42 306 140
|
4
|
Andre direkte eller indirekte skatter
|
202 908
|
205 000
|
205 000
|
202 908
|
5
|
Andre generelle statstilskudd
|
37 525 234
|
39 744 000
|
39 444 000
|
45 299 023
|
6
|
Sum frie disponible inntekter
|
673 570 305
|
674 176 200
|
670 547 200
|
664 125 099
|
7
|
Renteinntekter og utbytte
|
8 983 121
|
8 029 767
|
6 764 767
|
3 031 053
|
8
|
Gevinst finansielle instrumenter
|
0
|
0
|
0
|
0
|
9
|
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter
|
18 874 422
|
18 739 189
|
18 139 189
|
16 097 535
|
10
|
Tap finansielle instrumenter
|
0
|
0
|
0
|
0
|
11
|
Avdrag på lån
|
29 745 957
|
29 956 000
|
29 568 000
|
29 504 000
|
12
|
Netto finansinntekter/-utgifter
|
-39 637 258
|
-40 665 422
|
-40 942 422
|
-42 570 482
|
13
|
Til dekning av tidligere års regnskapsmessige merforbruk
|
0
|
0
|
0
|
0
|
14
|
Til ubundne avsetninger
|
3 505 787
|
3 505 787
|
8 618 000
|
20 496 844
|
15
|
Til bundne avsetninger
|
10 253 386
|
1 104 554
|
1 104 554
|
16 487 543
|
16
|
Bruk av tidligere års regnskapsmessige mindreforbruk
|
3 505 787
|
3 505 787
|
0
|
10 155 223
|
17
|
Bruk av ubundne avsetninger
|
5 419 000
|
5 419 000
|
0
|
7 491 110
|
18
|
Bruk av bundne avsetninger
|
13 126 340
|
3 926 570
|
3 361 320
|
6 239 761
|
19
|
Netto avsetninger
|
8 291 954
|
8 241 016
|
-6 361 234
|
-13 098 293
|
20
|
Overført til investeringsregnskapet
|
0
|
0
|
0
|
2 021 110
|
21
|
Til fordeling drift
|
642 225 001
|
641 751 794
|
623 243 544
|
606 435 214
|
22
|
Sum fordelt til drift
|
633 566 229
|
641 751 794
|
623 243 544
|
602 929 427
|
23
|
Regnskapsmessig mindreforbruk
|
8 658 772
|
0
|
0
|
3 505 787
|
Redegjørelse for vesentlige budsjettavvik 2018 mot regulert budsjett (avvik utover +/- 3 %)
Skatt og rammetilskudd må ses under ett da de gjensidig påvirker hverandre gjennom skatteutjevningen som er en del av rammetilskuddet. Samlede inntekter på 590 mill mot budsjettert 586,8 mill gir en merinntekt på 3,2 mill (0,5 %) i forhold til budsjett.
I denne forbindelse nevnes at gjennom 2. tertial ble skatt/rammetilskudd økt med 4,3 mill i tråd med signalene i statsbudsjettet 2019. Fra statsbudsjettet 2018 som budsjettet har sitt utspring fra, er skatt/rammetilskudd således blitt 7,5 mill bedre enn det opprinnelige budsjetterte.
Andre generelle statstilskudd
|
|
Regnskap 2018
|
Budsjett 2018
|
Avvik
|
Avvik i %
|
5
|
Andre generelle statstilskudd
|
37 525 234
|
39 744 000
|
-2 218 766
|
5,6
|
Av avviket skyldes 1,2 mill at det generelle statstilskuddet knyttet til næringsstøtte er budsjettert her, men regnskapsmessig inntektsført på næringsaktivitet under rådmannen. Resterende avvik 1 018 766 skyldes:
For mye budsjettert på integreringstilskudd flyktninger: 295 000 (totalt budsjettert tilskudd 34,7 mill)
For mye budsjettert på de samlede kompensasjonsordningene for skolebygg, omsorgsboliger og kirker:
723 000 (totalt budsjettert diverse kompensasjonsordninger 3 807 000)
Budsjettet skulle ha vært redusert på et tidligere tidspunkt som følge av det nedadgående rentenivået som påvirker kompensasjonsbeløpene.
Renteinntekter og utbytte
|
|
Regnskap 2018
|
Budsjett 2018
|
Avvik
|
Avvik i %
|
7
|
Renteinntekter og utbytte
|
8 983 121
|
8 029 767
|
953 354
|
11,9
|
Avviket skyldes høyere gjennomsnittlig innestående på bankkonto samt noe bedre renteoppnåelse gjennom 2018 enn forutsatt. Større volum på Startlån har også bidratt positivt med 68 000 i forhold til budsjettert.
Renteutgifter, provisjoner og andre finansutgifter
Avviket skyldes i hovedsak at vektet gjennomsnittsrente ved utgangen av 2017 bare økte til 1,63 % fra 1,6 % ved årets begynnelse, mot forutsetningene i budsjettet om en økning av budsjettrenten på vel 0,1 %. Senere låneopptak enn planlagt i 2017 er også med på redusere rentekostnaden.
Avsetning og bruk av bundne avsetninger
|
|
Regnskap 2018
|
Budsjett 2018
|
Avvik
|
Avvik i %
|
15
|
Til bundne avsetninger
|
10 253 386
|
1 104 554
|
9 148 832
|
|
18
|
Bruk av bundne avsetninger
|
13 126 340
|
3 926 570
|
-9 199 770
|
|
Netto avvik
|
-50 938
|
|
Når det gjelder bruk og avsetning av/til bundne fond, er denne anvendelsen i prinsippet utenfor kommunestyrets myndighet. Som de fleste kommuner, praktiserer ikke Kragerø kommune ustrakt budsjettering av bruk/avsetninger av/til bundne fond. Det vil derfor fremstå avvik mellom bokførte beløp og budsjetterte beløp.
Når det gjelder selvkostområdene praktiserer imidlertid Kragerø kommune budsjetteringer av avsetninger og bruk av bundne selvkostfond basert på budsjettkalkylene hver høst. Se mer om selvkost under Hovedtall for kommunalområder og budsjettområder.
HOVEDTALL FOR KOMMUNALOMRÅDER OG BUDSJETTOMRÅDER
Område/kommunalområde
|
Regnskap
2018
|
Budsjett
2018
|
Opprinnelig
budsjett
|
Regnskap 2017
|
Politisk virksomhet
|
7 285 258
|
7 274 172
|
7 224 172
|
7 736 581
|
Omstillingsprogrammet
|
750 000
|
750 000
|
0
|
500 000
|
Rådmannen
herav: Tilskudd
herav: Næringsaktivitet
|
20 171 527
11 672 844
3 495 720
|
20 357 991
11 760 000
3 199 502
|
18 257 991
11 760 000
3 199 502
|
16 315 168
11 225 332
1 406 892
|
Stab og Støtte
|
38 163 783
|
38 208 737
|
38 228 737
|
36 620 519
|
Oppvekst
|
225 590 907
|
227 184 122
|
226 034 122
|
223 448 721
|
Samfunn
|
107 723 487
|
110 323 451
|
108 443 451
|
103 802 412
|
Selvkost VARF
|
-15 611 846
|
-12 778 230
|
-12 778 230
|
-17 672 297
|
Selvkost Bygg og areal
|
-1 280 303
|
-1 201 907
|
-1 201 907
|
-1 011 978
|
Helse og omsorg
|
248 448 893
|
249 104 933
|
234 061 933
|
239 260 883
|
Budsjettreserve økte pensjonskostnader
|
0
|
661 000
|
661 000
|
0
|
Redegjørelse for vesentlige budsjettavvik 2018
(avvik utover +/- 3 % eller beløp utover 1 mill.)
|
Regnskap 2018
|
Budsjett 2018
|
Avvik
|
Avvik
i %
|
Oppvekst
|
225 590 907
|
227 184 122
|
1 595 122
|
0,7
|
Samfunn
|
107 723 487
|
110 323 451
|
2 599 964
|
2,4
|
Oppvekst:
Kommunalområde Samfunn hadde et mindreforbruk på kr 1 595 122 i 2018, noe som må ses i sammenheng med innsparingstiltakene som ble iverksatt gjennom 2018, basert på prognoser per 1. tertial. I forbindelse med prognosene for 2018 gjennom året (hensyntatt skisserte innsparinger), ble kommunalområdet tilført 900 000 ved 2. tertial for at budsjett og regnskap skulle være i balanse ved årets slutt.
Av mindreforbruket på 1,6 mill, kan 1,3 mill relateres til mindreforbruk i virksomheten Kompetanse og integrering. Dette skyldes høyere inntekter enn forutsett i budsjettet og det faktum at avdeling for enslige mindreårige ble avviklet tidligere enn planen. Det var endrede behov for denne gruppen som gjorde at rådmannen avviklet det døgnbemannede bofellesskapet, beboerne ønsket å flytte ut og behovet for oppfølgning ble som en følge av det tilpasset ungdommene.
For de øvrige virksomhetene under Oppvekst er det ikke vesentlige avvik, men utgjør til sammen et mindreforbruk på 300 000.
Samfunn:
Kommunalområde Samfunn hadde et mindreforbruk på 2,6 mill i 2018, noe som må ses i sammenheng med innsparingstiltakene som ble iverksatt gjennom 2018, basert på prognoser per 1. tertial. I forbindelse med prognosene for 2018 gjennom året (hensyntatt skisserte innsparinger), ble kommunalområdet tilført 1 380 000 ved 2. tertial for at budsjett og regnskap skulle være i balanse ved årets slutt.
Sosialtjenester har gjennom året bidratt med 2,9 mill i mindreforbruk i forhold til budsjettet og har fortsatt den positive trenden de siste årene med innsparinger i forhold til vedtatt budsjett. Kostratallene indikerer imidlertid at det det brukes mye på området Ytelse til livsopphold i Kragerø.
Mindreforbruket er for øvrig sammensatt slik:
Ansvar – Funksjon - Beskrivelse
|
Regnskap
|
Budsjett
|
Avvik
|
8000 – 2760 – Kvalifiseringsordningen
|
1 443 441
|
3 000 000
|
1 566 559
|
8000 – 2810 – Ytelse til livsopphold
|
18 676 883
|
18 547 604
|
-129 279
|
8000 – 2420 – Råd, veiledning, sosialt forebyggende arbeid
|
7 027 433
|
7 693 595
|
666 162
|
8000 – 2430 – Tilbud til personer med rusproblemer
|
739 577
|
871 000
|
131 423
|
Totalt
|
33 737 029
|
36 352 199
|
2 979 170
|
8000 – 2760 – Kvalifiseringsordningen
Ansvar – Funksjon - Beskrivelse
|
Regnskap
|
Budsjett
|
Avvik
|
8000 – 2760 – Kvalifiseringsordningen
|
1 443 441
|
3 000 000
|
1 566 559
|
Vi har de siste årene budsjettert med flere deltakere i kvalifiseringsprogrammet enn det vi faktisk har benyttet, dette har resultert i et betydelig underforbruk. Dette handler ikke om at vi ikke gir mennesker muligheter, men at vi har en rekke aktuelle tiltak for å hjelpe folk ut i arbeidslivet. Det er også viktig å se kvalifiseringsordningen opp mot ytelse til livsopphold (8000-2810). Begge ordningene er økonomisk sosialhjelp, men sosialhjelp betalt til deltakere i kvalifiseringsprogrammet legger til rette for et løp med mål om arbeid i større grad enn ytelse til livsopphold.
8000 – 2810 – Ytelse til livsopphold
Ansvar – Funksjon - Beskrivelse
|
Regnskap
|
Budsjett
|
Avvik
|
8000 – 2810 – Ytelse til livsopphold
|
18 676 883
|
18 547 604
|
-129 279
|
Vi endte opp med et overforbruk på økonomisk sosialhjelp, til tross for at den totale porteføljen vår ikke økte sammenlignet med 2017. 423 personer mottok økonomisk sosialhjelp i 2017, 424 personer i 2018. Det skal bemerkes at ungdomsporteføljen vår ble redusert i 2018 sammenlignet med 2017. Det betyr at vi fikk flere voksne sosialklienter i 2018 og dette er en brukergruppe som ofte har behov for mer stønad enn ungdom. Det skal videre presiseres at stønad per sak 2018 i snitt økte med 3.489 kr, totalt 1.479.336 kr mer i sosialhjelp enn 2017*. Årsakene til dette er sammensatt, men en av forklaringene henger sammen med antall barnefamilier og størrelse på stønad i hvert tilfelle. 109 personer med barn mottok i snitt 62.439 kr i 2017. I 2018 mottok 117 personer i snitt 68.960 kr. Vi brukte altså 762.957 kr mer på personer med barn i 2018 enn 2017.
Grunnen til at overforbruket ikke ble større var på grunn av store refusjonskrav når mennesker søkte f.eks. uføretrygd og mottok sosialhjelp i ventetiden på saksbehandling.
*Tallmaterialet er hentet fra fagsystemet VISMA Velferd og enkelte mindre avvik kan forekomme sammenlignet med regnskapstallene.
Byggdrift har et merforbruk på 1,1 mill som i hovedsak skyldes økte strømpriser og høyt strømforbruk i kommunale bygg i 2018 (800 000) samt noe merforbruk innen renhold (150 000) knyttet til noe høyere sykefravær. På boligutleie har det vært et merforbruk (250 000) knyttet til renovering av leilighet og reduserte leieinntekter i den forbindelse.
Økt besøk i svømmehallen etter renoveringen har gitt merinntekt (100 000).
Brann har et mindreforbruk på 3% (350 000) som skyldes at det tok lengre tid enn antatt å rekruttere til den nyopprettede brannforebyggende stillingen.
Veg og park har et merforbruk på 1,2 mill. som er knyttet til vintervedlikehold. Ekstra kostnader til brøyting og strøing, men også ekstra kostnader i etterkant av vinteren som reparasjoner av brøyteskader og asfalt, samt oppsoping av mengder med strøgrus.
Bygg og areal har et mindreforbruk på 5 % (150 000) som knytter seg i hovedsak til en bevilgning til antikvartjenester som ikke er benyttet.
Kultur har et merforbruk på under 1 %, tilsvarende 100 000, og relaterer seg til kinodrift, fritidstjenesten og aktiv omsorg.
Stab samfunn har et mindreforbruk på 1,6 mill. Dette skyldes at budsjettøkningen ved 1. tertial på kr 1 380 000 ble plassert her og ikke fordelt på virksomhetene samt at deler av innsparingstiltakene har materialisert seg på dette budsjettområdet.
Selvkost:
Selvkostområdet kan fra år til år slå ut på kommunens resultat på forskjellige måter. Oppstillingen under viser at utslaget på resultatet for 2018 er marginalt.
For å vurdere regnskap mot budsjett på selvkostområdene må bruk og avsetning til fond som føres under «inntektsforutsetningen» og ikke direkte på budsjettområdene Selvkost VARF og Selvkost Bygg og areal, vurderes. Denne analysen gjøres for å se i hvilken grad det samlede selvkostresultatet har innvirket på kommunens totalresultat.
Det drøftes ikke her at det kan variere innenfor selvkostområdene, da korrekt selvkost over tid blir ivaretatt gjennom budsjettlegging, etterkalkyle og nye budsjett på grunnlag av etterkalkyle, jf. noten om selvkost i regnskapet.
|
Regnskap 2018
|
Budsjett 2018
|
Avvik
|
Selvkost VARF
|
-15 611 846
|
-12 778 230
|
|
Bruk av fond
|
-2 399 073
|
-2 479 373
|
|
Avsetning til fond
|
3 694 671
|
337 554
|
|
Samlet VARF
|
-14 316 248
|
-14 920 049
|
-603 801
|
Selvkost Bygg og areal
|
-1 280 303
|
-1 201 907
|
|
Bruk av fond
|
-574 400
|
-115 548
|
|
Avsetning til fond
|
24 266
|
0
|
|
Samlet Bygg og areal
|
-1 830 437
|
-1 317 455
|
512 982
|
Samlet alle selvkostområdene
|
-16 146 685
|
-16 237 504
|
-90 819
|
Samlet har selvkostområdene bare redusert kommunens mindreforbruk i 2018 med 90 819 i forhold til budsjettet.
HOVEDTALL INVESTERINGSREGNSKAPET
|
Regnskap
|
Budsjett
|
Opprinnelig
|
Regnskap
|
|
2018
|
2018
|
Budsjett
|
2017
|
|
|
|
2018
|
|
Investeringer i anleggsmidler
|
118 407 231
|
171 665 316
|
107 575 000
|
116 988 833
|
Utlån og forskutteringer
|
44 055 684
|
45 000 000
|
25 000 000
|
19 177 382
|
Kjøp av aksjer og andeler
|
46 463 099
|
46 244 184
|
2 500 000
|
2 493 837
|
Avdrag på lån
|
3 739 053
|
10 000 000
|
10 000 000
|
3 203 044
|
Dekning av tidligere års udekket
|
108 920
|
108 920
|
0
|
0
|
Avsetninger
|
416 618
|
0
|
2 500 000
|
148 379
|
Årets finansieringsbehov
|
213 190 605
|
273 018 420
|
147 575 000
|
142 011 474
|
Finansiert slik:
|
|
|
|
|
Bruk av lånemidler
|
139 130 325
|
175 108 920
|
125 175 000
|
102 584 757
|
Inntekter fra salg av anleggsmidler
|
6 388 108
|
6 189 660
|
2 500 000
|
2 394 368
|
Tilskudd til investeringer
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Kompensasjon for merverdiavgift
|
14 280 019
|
38 000 000
|
7 400
|
12 984 653
|
Mottatte avdrag på utlån og refusjoner
|
5 153 825
|
10 000 000
|
10 000 000
|
15 853 951
|
Andre inntekter
|
48 102 920
|
43 719 840
|
0
|
4 790 323
|
Sum ekstern finansiering
|
213 055 196
|
273 018 420
|
145 075 000
|
138 608 053
|
Overført fra driftsregnskapet
|
0
|
0
|
0
|
2 021 110
|
Bruk av tidligere års udisponert
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Bruk av avsetninger
|
135 4090
|
0
|
2 500 000
|
1 273 391
|
Sum finansiering
|
213 190 605
|
273 018 420
|
147 575 000
|
141 902 553
|
|
|
|
|
|
Udisponert investeringsregnskapet/Udekket 2017
|
0
|
0
|
0
|
-108 920
|
Redegjørelse for vesentlige budsjettavvik 2018
Som det fremgår av tabellen er det regulerte budsjettet større enn det opprinnelige. Dette skyldes at ved årsskiftet blir ubrukte budsjettmidler pr 31.12 i det forrige året budsjettert på ny i det påfølgende året (rebudsjettert).
Da det opprinnelige årsbudsjettet for 2018 samt rebudsjetteringen av tidligere restbudsjettmidler langt oversteg sannsynlig oppnåelig investeringsnivå for 2018 (målt i november), ble investeringsbudsjettet for 2018 den 8. november (KST – nedskaleringer investeringsbudsjettet) redusert med 87,9 mill. for at regnskap og budsjett skulle være bedre i balanse ved årsskiftet.
Regnskapet viser selv med nedskaleringer pr 8.11.2018 en ubalanse mellom budsjetterte investeringer og utførte investeringer i anleggsmidler:
|
Regnskap 2018
|
Budsjett 2018
|
Avvik
|
Investeringer i anleggsmidler
|
118 407 231
|
171 665 316
|
-53 258 085
|
Bruk av lånemidler*
|
95 074 641
|
130 108 920
|
-35 034 279
|
*knyttet til anleggsinvesteringene
Avviket mellom budsjett og regnskap er for stort. Gjennom tertialrapporteringene i 2019 samt budsjettarbeidet 2020-2023, vil det bli en prioritert oppgave å fordele vedtatte investeringsprosjekter på antatt år kommunen har kapasitet til å gjennomføre prosjektene. Samtidig vil det bli hensyntatt en bærekraftig utvikling på lånegjelden, jf. målene i vedtatt budsjettdokumentet 2019-2022, samt vedtatt handlingsregel knyttet til låneopptak.
Ubrukte lånemidler pr 31.12 i et regnskapsår bør ikke være for store og skal samsvare med differansen på budsjettert investeringer og faktiske gjennomførte investeringer
Ubrukte lånemidler
|
Beløp
|
Ubrukte lånemidler pr 31.12.2014
|
45,774 mill.
|
Ubrukte lånemidler pr 31.12.2015
|
94,698 mill.
|
Ubrukte lånemidler pr 31.12.2016
|
19,619 mill
|
Ubrukte lånemidler pr 31.12.2017
|
0 mill
|
Ubrukte lånemidler pr 31.12.2018
|
34,025 mill
|
Det nedskalerte investeringsbeløpet på 87,9 mill. fra 8.11.2018 er vurdert prosjekt for prosjekt og lagt inn igjen i forsalget til investeringsbudsjettet for 2019. Vedtatte handlingsregler er hensyntatt. Vedtatt investeringsbudsjett for 2019 er på 134,9 mill hvorav selvkostinvesteringene utgjør 92,8 mill.
Budsjettavvik på investeringer:
Foruten problematikken knyttet til gjennomføringen av prosjektene drøftet i avsnittet foran, er det noen prosjekter i 2019 som har budsjettmessige overskridelser, og som omtales.
Noen av prosjektene har overskridelser i 2018 men har ytterligere budsjettmidler i 2019 og i noen tilfeller senere i økonomiplanperioden. Dette fremkommer med et budsjettall for 2019 og en kommentar i merknadsfeltet. Overskridelsen på disse prosjektene er på 5,7 mill., men er i hovedgrunnen «lån» av kommende budsjettmidler og skal ikke være et problem i forhold til eventuelle fremtidige overskridelser.
De øvrige prosjektene med overskridelser, 8,2 mill, må derimot finne sin finansielle løsning i 1. tertial 2019 og er en større utfordring som kanskje blir løst gjennom å forskyve andre investeringsprosjekter.
Å finansiere overskridelsen i regnskapet for 2019 uten ytterligere låneopptak, er for øvrig uproblematisk ettersom det er stort avvik mellom budsjetterte investeringer på 171 mill og gjennomførte investeringer på 118 mill.
|
Regnskap 2018
|
Budsjett 2018
|
Avvik
|
Budsjett 2019
|
Merknad
|
15000 DigiFin
|
264 650
|
0
|
-264 650
|
7 473 918
|
OK, finansieres av det generelle prosjekt 15 Digitalisering
|
15004 IKT i skolen
|
1 014 214
|
982 588
|
-31 626
|
7 473 918
|
OK, finansieres av det generelle prosjekt 15 Digitalisering
|
15007 Biblioteksystem
|
3 039 793
|
2 622 100
|
-417 693
|
1 500 000
|
OK
|
15031 Oppgradering serverpark 2018-2021
|
575 937
|
448 433
|
-127 504
|
900 000
|
OK
|
15034 Fornying IKT infrastruktur i bygg
|
313 110
|
300 000
|
-13 100
|
400 000
|
OK
|
43010 Strandpromenaden
|
84 800
|
69 313
|
-15 487
|
900 000
|
OK, budsjett 2022
|
43155 Bymiljøpakke 2017-2018
|
1 286 993
|
220 966
|
-1 066 027
|
1 500 000
|
OK
|
43301Brannbåt
|
253 235
|
250 000
|
-3 235
|
850 000
|
OK, budsjett 2020
|
43410 Nytt kjøkken og rehabilitering Rømerhverven
|
514 774
|
500 000
|
-14 774
|
500 000
|
OK
|
43417 Kjøkken og oppgradering Siritun bhg
|
546 935
|
500 000
|
-46 935
|
500 000
|
OK
|
43422 Låssystem kommunale bygg 2018-2021
|
308 001
|
0
|
-308 001
|
500 000
|
OK
|
43432 Sannidal bhg – diverse innvendig og utvendig
|
285 598
|
120 000
|
-165 598
|
120 000
|
OK, men behandles 1. tertial pga avvik
kr 25 598
|
43440 Kragerø skole – utv. Rehabilitering bygg
|
92 608
|
0
|
-92 608
|
1 000 000
|
OK, budsjett 2021
|
43444 Kragerø idrettshall – skillevegg
|
145 717
|
0
|
-145 717
|
200 000
|
OK
|
43504 Tiltak knyttet til trafikksikkerhetsplanen
|
138 847
|
0
|
-138 847
|
600 000
|
OK
|
43515 Gang og sykkelvei Tangen
|
31 438
|
0
|
-31 438
|
4 375 000
|
OK
|
46004 Kartverk lekkasjesøkning
|
238 000
|
-230 239
|
-468 239
|
1 600 000
|
OK
|
46009 Investeringer renseanlegg
|
1 780 527
|
820 565
|
-959 962
|
1 600 000
|
OK
|
46011 Rehabilitering vann- og avløpssystem
|
15 173 647
|
13 757 181
|
-1 416 466
|
17 300 000
|
OK
|
Overskridelser som har budsjettdekning i 2019 (i hovedsak grunnet i sak 8.11 om budsjettreduksjoner 2018 med revurdering i budsjett 2019)
|
-5 727 907
|
41 818 918
|
|
43043 Stilnestangen Nord
|
124 321
|
-53 000
|
-177 321
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43067 Ny båt Skjærgårdstjenesten
|
5 182 311
|
3 300 000
|
-1 882 311
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43102 Nytt garderobe- og dusjanlegg Svømmehallen
|
4 431 215
|
2 500 000
|
-1 931 215
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43146 Røykvernutstyr
|
18 075
|
-111 046
|
-129 121
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43403 Sannidal u-skole toaletter
|
224 156
|
200 000
|
-24 156
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43405 Hellekirken bhg - gulvbelegg
|
353 164
|
250 000
|
-103 164
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43406 Rehabilitering Jernbanebygget
|
127 073
|
0
|
-127 073
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43413 Rømerhverven – levegg/trapp
|
422 258
|
300 000
|
-122 258
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43437 Brannstasjon underetage
|
3 394 643
|
800 000
|
-2 594 643
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
43506 Kalstadkilen sjøbunntildekning
|
507 500
|
100 000
|
-407 500
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
46029 Nilsbukjer avfallsdeponi – klargjøring areal
|
2 927 495
|
2 000 000
|
-927 495
|
|
Rapporteres/behandles 1. tertial 2019
|
Overskridelser 2018 som i hovedsak er dekket av øvrige ubrukte samlede lånemidler eller andre inntekter i investeringsregnskapet
|
-8 426 257
|
|
|
INNTEKTER I INVESTERINGSREGNSKAPET
Inntekter i investeringsregnskapet er med på å finansiere det totale investeringsregnskapet, eventuelt blir det avsatt til fond hvis budsjettet tilsier det. Tabellen viser rene investeringsprosjekter hvor inntektene går med til å dekke det totale investeringsregnskapet.
Kommunens langsiktige finansielle investeringer er det ikke anledning til å lånefinansiere og må finansieres av andre inntekter i investeringsregnskapet eller av fond.
Oversikt over inntekter som har gått med til å dekke investeringer som ikke kan dekkes av lånemidler:
Øvrig tomtesalg
|
6 388 108
|
|
6 388 108
|
Rådmannen vil at disse frie midlene fra investeringsregnskapet skal finansiere utgifter som i.h.t lov og forskrift ikke kan finansieres med lån:
|
884 Egenkapitalinnskudd KLP
|
2 718 831
|
007 Differanse mellom våre avdrag til Husbanken og innbetalt fra Startlån kunder
|
474 819
|
|
3 193 650
|
Resterende frie inntekter som inngår i den totale finansieringen etter at 3,194 mill. er dekket iht. linjene over.
|
3 194 458
|
Øvrige finansielle investeringer:
I 2018 mottok kommunen ekstraordinært utbytte fra Kragerø Energi Holding AS med kr 43 597 184 som i sin helhet ble investert som utvidet aksjekapital i samme selskap. Dette er i tråd med eierskapsmeldingen fra 2017.